örternas smaker

Skarp

Örterna med skarp smak är värmande och kryddiga. De öppnar våra sinnen och får saker att röra på sig. 
De ökar cirkulationen och värmer kroppen och våra system inifrån och ut.
Är du varm i dig själv? Du kan fortfarande använda örter med skarp smak eftersom vissa är kylande i sin energi. 

Exempel på örter med skarp smak: 
Svartpeppar, kanel, vitlök, fänkål, ingefära, rosmarin, salvia, tulsi, lavendel, muskot, pepparmynta, persilja, timjan, gurkmeja. 

 

Salt

De "salta" örterna har en hög andel vitaminer och mineraler. De är näringstäta och räknas som de mest närande och matliknande örterna. "Salt" betyder att örterna har en hög andel mikronutrienter. WHO kallar mikronutrienterna för trollspön eftersom de gör det möjligt för kroppen att producera hormoner, enzymer och andra ämnen som krävs för tillväxt och utveckling. 
Örterna i den här kategorin påverkar kropssvätskorna. Vissa är vätskedrivande, andra är lymfatiska och hjälper lymfvätskans flöde. 

Exempel på salta örter:
Brännässla, havrestrå, viol och våtarv. 

Nässlan har så pass många mikronutrienter att om du använder den regelbundet kan det få dramatiska reultat på din hälsa. 

Sur

Sura örter stimulerar matsmältningen, bygger styrka och minskar inflammation. Rent energimässigt är de framförallt kylande, men mer åt det neutrala hållet. De flesta av oss kan njuta av de här örterna dagligen. 
Många av de sura örterna har ett högt antioxidantvärde och forskning har visat att det är idealiskt att inta antioxidanter i så hel form som möjligt. 
den sura smaken hjälper dig att rensa ut en känsla av tyngd och stagnation. 
Många sura örter är sammandragande vilket är Ayurvedans sjätte smak. 

Exempel på sura örter: 
fläder, hagtorn, citronmeliss, ros och te. 

 

Söt

Örter med söta smaker ger näring och bygger upp kroppen. De återställer energinivåerna och de stärker immunförsvaret. De flesta av våra adaptogena örter är söta i smaken. Du kan läsa mer om de adaptogena örterna under fliken "Inspiration" här på min hemsida. 

De söta örterna lindrar inflammation och hjälper dig att sova djupt hela natten. De har en neutral energi så de passar alla kroppstyper. 

Exempel på söta örter:
Ashwaganda och astragalus. 

 

Bitter

Bitterörter är inte så poppis men ack så viktiga. Vi har ofta för lite bittra smaker i vår kost. De bittra örterna stimulerar matsmältningen, har en svalkande energi och dränerande effekt samt att de stärker immunförsvaret. De bittra örterna gör underverk för levern som får utstå en del stress och belastning. 
Kombinera gärna bittra och skarpa örter för att förbättra smaken och förstärka de värmande kvalitéerna. 

Exempel på bittra örter:
Kakao, kronärtskocka, kamomill, maskros